Voordat we de verschillen weergeven leggen we nog even uit wat VoIP is en wat ISDN.
Wat is VoIP?
VoIP is de afkorting van Voice-over-Internet-Protocol en dit protocol maakt het mogelijk dat men kan bellen via het internet. Hierdoor is niet langer een analoge of digitale telefoonlijn (ISDN) nodig. Naast spraak kan ook andere digitale informatie worden meegezonden.
SIP (Session Initiation Protocol)
VoIP kan ook hardwarematig ingezet worden, waardoor je met “normaal” uitziende telefoons, kan bellen zonder dat hiervoor een computer of smartphone nodig is. Veel moderne VoIP-apparatuur (zowel hard- als software) werkt al via het Session Initiation Protocol om een verbinding mee op te zetten. Hieraan kunnen reguliere telefoonnummers gekoppeld worden, waardoor je voor iedereen gewoon bereikbaar bent. Een ander woord voor VoIP is SIP.
Bij VoIP bel je niet meer via een analoge of digitale (ISDN) lijn, maar via internet. Een belangrijk verschil tussen digitaal bellen en internetbellen is dat digitale telefonie is aangesloten op het openbare telefoonnetwerk, waardoor je met deze aansluiting telefoonnummers opbelt. Net zoals je bij een analoge lijn zou doen. Bij internetbellen bel je daarentegen naar IP adressen. Ook de gesprekskwaliteit bij VoIP telefonie is beter dan bij digitaal of analoog bellen. Een VoIP gesprek wordt omgezet in een datapakketje dat wordt verstuurd via internet. Doordat deze vorm van pakketjes kleiner is dan die van de analoge lijn, blijft er meer ruimte over voor een betere gesprekskwaliteit.
ISDN: wat is dan ISDN?
Integrated Services Digital Network, in de volksmond ISDN genoemd, is een vorm van digitale telefonie. Het voordeel van ISDN is, dat je over dezelfde telefoonlijn gelijktijdig meerdere telefoongesprekken en datadiensten kunt voeren. Omdat ISDN data digitaal over de lijn stuurt, wordt de capaciteit beter benut. Commerciële varianten zijn ISDN-2, ISDN-15 en ISDN-30, waarbij het getal staat voor het aantal simultane gesprekken.
De voordelen van VoIP
Vanaf 1 september 2019 stopt ISDN en is overstappen noodzakelijk. VoIP heeft echter een flink aantal voordelen, waardoor het een zeer geschikt alternatief is voor ISDN. De belangrijkste voordelen:
- Lagere kosten in vergelijking met traditionele koperverbindingen
- Allerlei vormen van communicatie worden gebundeld aangeboden (zoals spraak, fax, voicemail, video vergaderen etc.)
- Er is een versleutelde verbinding
- VoIP switches kunnen gebruik maken van standaard hardware, wat uiteindelijk tot lagere kosten leidt
- Een professionele uitstraling van je bedrijf
- Een betere bereikbaarheid van je medewerkers
- Risico op uitval is minimaal
De misvattingen over VoIP telefonie
Hoewel VoIP flink aan de weg timmert en het aantal digitale bellers alleen maar toeneemt, zijn er nog steeds vele misvattingen in de wereld als het gaat om VoIP.
Hoe denkt men over Voice over IP?
- Geluidskwaliteit VoIP is slecht?
Veel bedrijven denken dat VoIP zorgt voor een slechtere geluidskwaliteit, maar in veel gevallen is juist het tegenovergestelde waar. Het juiste VoIP toestel, in combinatie met de juiste kwaliteit codec, zorgt voor een optimale HD (high definition) geluidskwaliteit. De gesprekskwaliteit hangt wel af van de beschikbare bandbreedte op de internetverbinding.
- VoIP is onbetrouwbaar?
VoIP is net zo betrouwbaar als een traditionele, analoge verbinding van KPN. Uiteraard geldt dat bellen niet mogelijk is, als de internet verbinding storing geeft. Je ziet vaak dat bedrijven hiervoor een tweede verbinding beschikbaar hebben of zelfs het spraakverkeer scheiden van het internetverkeer. Daarnaast wordt standaard een gedegen oplossing aangeboden om belverkeer door te schakelen naar de mobiele nummers van je medewerkers. Kortom, betrouwbaarheid van VoIP wordt tot een maximum gegarandeerd.
- VoIP staat toch nog in de kinderschoenen?
De jaren dat VoIP nog in de kinderschoenen stond, ligt inmiddels bijzonder ver achter ons. VoIP is volwassen geworden en heeft zich ontplooid tot een volwassen product. Alle denkbare mogelijkheden op het gebied van telefonie liggen met VoIP nu binnen handbereik. VoIP is de afgelopen jaren doorontwikkeld en biedt nu mogelijkheden om een stap verder te gaan richting efficiëntere bedrijfsvoering en kostenbesparing. Het is niet voor niets dat KPN in 2019 stopt met ISDN. Een duidelijk signaal dat de traditionele analoge oplossingen aan vervanging toe zijn.
Stap over naar voip bellen
Wil jij met jouw bedrijf overstappen naar VoIP? Of wil je eerst weten of VoIP voor jouw bedrijf een geschikte oplossing is? Neem gerust contact met ons op! Of bel ons op 030 20 20 500.
Download whitepaper ‘Checklist overstappen van ISDN naar VoIP’
In deze handige whitepaper leggen we uit waarom je nu moet overstappen, waar je rekening mee moet houden en ontvang je ook checklist!