Of het nu in de rij bij de kassa is of in de file: wachten doen we niet graag. Dit is hetzelfde wanneer je iemand belt.  Wachtend aan de lijn tot hij wordt opgenomen kunnen 15 seconden erg lang voelen, terwijl de persoon die de telefoon moet beantwoorden het gevoel heeft dat hij moet haasten. Het besef van tijd is heel anders. Helaas kan dit wel een negatief effect hebben op de ervaring die een klant met je bedrijf heeft.

Onderzoek naar wachttijden

Doe de test: Bel je collega en spreek af dat die jou 15 seconden laat wachten alvorens hij opneemt. Hoe lang voelen die 15 seconden als je moet wachten?

In 2014 deed Ipsos in opdracht van KPN onderzoek naar de bereikbaarheid van het MKB in Nederland. De onderzoeksresultaten lieten zien dat de helft van de telefoontjes binnen 15 seconden werden opgenomen. De cijfers van voorafgaande jaren lieten zien dat dit aantal terug blijft lopen. Wij vragen ons dan ook af hoe slecht het dan nu is gesteld met de bereikbaarheid van MKB Nederland. Het kost een hoop geld. Hierbij wat cijfers op een rij:

  • 30% van de klanten die je bedrijf niet kunnen bereiken, bellen voor een bestelling, afspraak of reservering.
  • 24% van hen geeft aan contact op te nemen met de concurrent als het bedrijf niet goed bereikbaar is.
  • Naast het feit dat bedrijven die slecht bereikbaar zijn klanten mislopen scoren ze ook aanzienlijk lager op score voor kwaliteit, service en algemene indruk.

Geen wachtrij meer met VoIP telefonie

Je klanten verwachten dat je altijd bereikbaar bent, maar jij wilt juist flexibel zijn in waar en wanneer je werkt. Het is dan als ondernemer belangrijk om na te denken over de invulling van de bereikbaarheid.  VoIP telefonie is hiervoor een efficiënte oplossing.

Een van de vele voordelen van VoIP is de bereikbaarheid. Of je nu achter je bureau zit, thuis aan het werk bent of onderweg, je bent altijd bereikbaar op je vaste nummer en kunt uitbellen met je vaste nummer. Het extra voordeel dat je hebt met VoIP van ANNAbel is dat je belt over data (WiFi, 4G of 3G+) met je mobiele telefoon en zo geen extra kosten maakt voor het bellen met je vaste nummer.

Daarnaast maakt VoIP telefonie het mogelijk om je belplan geheel naar eigen wens in te richten en dit aan te passen wanneer je wilt. Via de online beheertool en de applicatie van ANNAbel kun je gemakkelijk je belplan opstellen en wijzigen. Zo ben jij beheerder over je eigen bereikbaarheid.

Je kunt instellen wat je openingstijden zijn, bij welke collega hij over moet gaan als jij je telefoon niet (binnen 15 seconden) opneemt, waar en hoe je bereikbaar bent en wat de juiste routering is enzovoort.

Daarbij komt dat jij niet bang hoeft te zijn voor een storing op het netwerk. Valt internet uit? Dan ben je alsnog bereikbaar op je vaste nummer, want hij schakelt automatisch de telefoontjes door naar je mobiel.

Zo zijn er nog meer voordelen van VoIP.

Met VoIP telefonie ligt optimale bereikbaarheid voor elke ondernemer binnen handbereik. En goed nieuws voor de klant: er zijn geen wachtenden voor u!

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via dit formulier.